Verplicht e-factureren vanaf 1 januari 2017

De overheid verplicht e-factureren per 1 januari 2017 voor alle leveranciers van overheidsdiensten. Op deze manier willen zij e-facturatie definitief op de kaart zetten, zodat meer bedrijven overgaan op het e-factureren.

Wat is e-factureren?

E-factureren is online factureren, dus het versturen van facturen via internet. Een e-factuur is een gestructureerd bestand, waarbij alle gegevens op een vaste plek staan. Het e-factuur kan van het ene systeem elektronisch in het andere systeem worden verwerkt. Hierdoor is handmatige verwerking overbodig.

Voordelen van e-factureren

E-factureren is in veel opzichten voordeliger. Hieronder de belangrijkste voordelen:

  • E-factureren is gemakkelijk. Geen gedoe meer, de verwerking gaat automatisch;
  • E-factureren is snel. Geen duizenden papieren facturen meer;
  • E-factureren is nauwkeurig. Geen fouten meer doordat je iets verkeerd invoert;
  • E-factureren is goedkoper. Geen print- en portokosten meer.

Bedrijven kunnen gezamenlijk zo’n 1,2 miljard euro besparen wanneer zij versneld overstappen op e-facturatie (Deloitte). Er worden jaarlijks miljoenen facturen verstuurd naar de overheid. Hiervan worden duizenden facturen per post verstuurd. De overheid moet al deze facturen handmatig verwerken, wat logischerwijs enorm veel tijd in beslag neemt.

In de loop van de jaren zullen steeds meer organisaties overgaan tot elektronisch factureren en zal iedereen verplicht e-factureren.

Hoe verstuur je een e-factuur?

Voor het versturen van een e-factuur is een (boekhoud)softwarepakket nodig waarin een facturatiemodule is opgenomen. Met e-Boekhouden.nl is het versturen van een e-factuur een eitje. Facturen verstuur je vanaf €5,95 per maand. Starters maken het eerste ondernemersjaar zelfs helemaal gratis gebruik van de facturatiemodule!

Een e-factuur maken in e-Boekhouden.nl

Facturen voer je in e-Boekhouden.nl in via ‘Factureren’ > ‘Facturen’ > ‘Toevoegen’. Je vult de gegevens in, zoals de relatie voor wie de factuur bedoeld is, de datum, betalingstermijn en natuurlijk de producten/diensten die je geleverd hebt. Je kiest een factuursjabloon, klikt op opslaan en klaar! Je kan in e-Boekhouden.nl, als je de optie aanvinkt, de factuur automatisch verwerken in de boekhouding. Daarnaast is er de mogelijkheid om een eigen factuursjabloon toe te voegen met bijvoorbeeld je logo en huisstijl.

0

Plaats een reactie