Jouw uurtarief verhogen. Hoe doe je dat?

Je uurtarief verhogen is niet heel gek. Als je al een tijdje meedraait als ondernemer, kom je op een gegeven moment op het punt om het uurtarief nog eens onder de loep te nemen. Vraag je nog wel genoeg? Of kun je wel een extraatje gebruiken? We snappen dat het abrupt verhogen van de prijzen ook strubbelingen met zich meebrengt. Een aantal tips om rekening mee te houden op een rijtje.

Meer voor hetzelfde geld

Sinds dat je bent gestart met je onderneming zijn de prijzen nooit verhoogd. Terwijl boodschappen, de kapper en verzekeringen steeds duurder worden. Het wordt dus tijd om wat aan je uurtarief te gaan doen, want wanneer je nog voor een baas zou werken had je waarschijnlijk ook allang om een salarisverhoging gevraagd. Het is dus niet gek dat je zaken zoals inflatie meeneemt in je uurtarief. Alles wordt tenslotte duurder.

Bang om te verliezen

Toch zijn veel ondernemers bang om hun uurtarief te verhogen. Wat moeten klanten wel niet denken. Dadelijk stappen ze over naar de concurrent! Dat wil je niet en daarom laat je alles zoals het was. Maar trek je daarmee niet zelf aan het kortste eind? De enige manier om nu nog je omzet te verhogen is door meer te gaan werken. En vaak werk je als zzp’er al meer uren dan een gemiddeld persoon in loondienst. Elke euro is er namelijk weer een.

En wat dacht je van het feit dat je door de jaren heen ook steeds meer kennis en ervaring hebt opgedaan. Dat moet ook niet onbetaald blijven.

Uurtarief verhogen

Je hebt besloten om je uurtarief te verhogen, maar hoe pak je dat aan? Het is lastig om ineens bij Pietje aan te kloppen met de mededeling dat het allemaal ff wat duurder gaat worden. Daar zijn je klanten waarschijnlijk niet zo heel blij mee. Een betere optie is om je nieuwe tarieven alleen te communiceren naar je nieuwe klanten. Zo hoeven huidige klanten er niets van te merken en je nieuwe klanten, die weten niet beter. Nog een andere mogelijkheid is het communiceren van je nieuwe tarieven per 1 januari. Zo gek is dat helemaal niet. En zijn er dan nog mensen die klagen? Pech gehad. Je moet ook aan jezelf denken.

0

Plaats een reactie