Hoe vind je klanten? Een aantal tips!

Ondernemen is een vak apart en als zzp’er is het soms lastig om aan nieuwe opdrachten en/of klanten te komen. Hoe zorg je er nu voor dat potentiële klanten/opdrachtgevers met jou in zee willen gaan? En hoe vind je klanten?

Het is lastig om te bepalen hoeveel je kan en mag vragen voor de diensten die je levert. Je hebt geen idee wat ‘normaal’ is en je weet misschien ook niet welke prijzen de concurrentie hanteert. Of toch wel?

Het bepalen van de tarieven

Concurrenten
In de meeste gevallen is er sprake van concurrentie en van die concurrentie kun je handig gebruik maken. Spieken bij de buren, moet kunnen toch? Vraag bij een aantal concurrenten een offerte op. Gebruik bijvoorbeeld de naam van je partner of één van je ouders.

Hierdoor krijg je een beter beeld van de tarieven van de concurrentie. Daarna kun je zelf een prijs vaststellen.

Netwerken
Netwerken is de uitgelezen kans om nieuwe klanten of opdrachtgevers te vinden. Daarnaast is het super handig om andere zzp’ers om tips te vragen. Stel je kwetsbaar op en vertel je persoonlijke verhaal. Wanneer jij dingen loslaat, zullen zij dat ook doen. Wanneer het vertrouwen er is, zullen ze je waarschijnlijk best willen vertellen wat ze vragen voor een opdracht.

Wat vind je zelf een goede prijs?
Het allerbelangrijkste is misschien wel gewoon je eigen mening. Wat zou jij zelf uit willen geven? En wat vind je het waard? Verplaats je in de klant of opdrachtgever.

Op lange termijn kun je, naarmate je opdrachten toenemen, altijd nog stijgen met de prijs.

Onderhandelen met klanten en verkopen

Sta achter je product of dienst
Als het goed is, ben je trots op je onderneming en straal je dit ook uit. Jij bent dus de beste ambassadeur. Zolang je dit overbrengt naar je klant of opdrachtgever, zullen zij ook in jou geloven.

Zou je het zelf kopen?
Is het antwoord ja, dan zit je op de goede weg! Je bewijst hiermee dat je achter je product of dienst staat. Als jij al niet tevreden bent, waarom zouden anderen dat dan wel zijn?

Geef iets extra’s
Nederlanders zijn gek op gratis dingen. Hier kun je gemakkelijk op inspelen. Geef de klant of opdrachtgever het gevoel dat je iets extra’s voor hem doet. Dat je speciaal voor hem iets ‘gratis’ weggeeft. Veel mensen zijn hier gevoelig voor. Gratis staat tussen aanhalingstekens omdat je dit eigenlijk helemaal niet gratis weggeeft. Datgene wat je zogenaamd gratis doet, is verrekend in de overige kosten. Dit laat je uiteraard op de offerte niet zien. Daar zet je nadrukkelijk neer dat het gratis is, maar in werkelijkheid betalen ze dat gewoon.

En omdat je al iets gratis hebt weggegeven, zullen ze waarschijnlijk ook niet meer vragen om een eventuele korting.

Transparantie

Maak een overzicht van jouw prijzen en verstuur naar iedereen hetzelfde overzicht. Zo krijg je ook geen gedoe met klanten of opdrachtgevers die ineens allebei iets anders moeten betalen.

Een onweerstaanbaar voorstel

Ofwel an offer you can’t refuse in het Engels. Zorg dat je offerte aansluit bij de wensen van de klant of opdrachtgever, biedt hem iets extra’s en wees transparant. De kans dat de klant of opdrachtgever akkoord gaat, is vrij groot omdat het gewoonweg stom zou zijn om het aanbod af te slaan.

0

3 Reacties

  1. Paula

    7 augustus 2016 at 19:03

    Wat een slimme tip van dat gratis weggeven! Hier ben ik waarschijnlijk zelf al 100 keer ingetrapt….

  2. Isaab

    8 augustus 2016 at 12:04

    Het is inderdaad erg lastig om aan nieuwe klanten te komen. Ik ga deze tips toepassen en hopelijk heeft het zin :-). Bedankt voor de info. Als iemand nog meer tips heeft, ik hoor het graag!

  3. Anoniem

    11 augustus 2016 at 11:58

    haha an offer you can’t refuse? Godfather of wa?

Plaats een reactie